Wat zijn de 7 succesfactoren voor Transfer?

Succesfactoren voor Transfer

‘Hoe gaan jullie daarvoor zorgen?’

Als trainer en adviseur van ICM kom ik regelmatig bij organisaties over de vloer om te praten over een leertraject voor die organisatie. Dat zijn vaak leuke gesprekken over de toekomstplannen van de organisatie. We praten dan over wat er nodig is om de ambities waar te maken en welke kennis en vaardigheden medewerkers hiervoor nodig hebben.

In deze gesprekken krijg ik steeds vaker de vraag: ‘Hoe gaan jullie als ICM ervoor zorgen dat onze medewerkers na afloop van de training ook echt projectmatig gaan werken / meer verkopen / beter samenwerken (of elk ander actief werkwoord hier invullen)’.

Ik vind deze vraag niet vreemd, want ik begrijp heel goed dat een koper wil weten of hij waar krijgt voor zijn geld. Meer dan ooit is aantonen van rendement van activiteiten in een organisatie belangrijk. Want in een tijd van recessie en concurrentie wereldwijd, moet elke euro investering renderen. Dat geldt dus ook voor investeringen in opleidingen en trainingen.

Wat doet een echte HR businesspartner?

Van HR wordt in deze dynamiek verwacht dat zij steeds meer optreden als Business Partner: het geven van advies over de performance van het personeel en het meedenken over hoe kunnen teams effectiever en efficiënter kunnen werken.

Als er budgetten voor opleidingen en training worden vrijgemaakt, kan HR dan aantonen dat het goed besteed geld is? En welke opleidingen en trainingen leveren precies het gewenste rendement op en welke doen dat minder?

Onvoldoende inzicht in het rendement van opleidingen en trainingen, maakt dat er situaties ontstaan, waarbij het leren van medewerkers in de verdrukking komt. Er mag soms nog een training gevolgd worden, maar het liefst in korte workshops en in de avonden. HR voelt voor de druk voor om minder kosten te maken, maar wil ook dat de organisatie op lange termijn goed blijft presteren.

De Blackbox van leren

De verbinding tussen leren en presteren wordt nog teveel door management en HR als een blackbox ervaren. Het is redelijk ‘op goed geluk’ hoeveel blijft hangen van een leertraject. Sterker nog, hoeveel terug te vinden is in effectieve gedragsverandering van de medewerker op de werkvloer. Ook 6 maanden later of een jaar na het leertraject.

Hoe ga je het leren in de organisatie zo inrichten dat de borging er wel is in het dagelijkse werk van de medewerker en dat het rendement van opleidingen en trainingen hoog is?

7 Succesfactoren voor Transfer

ICM heeft in een recent praktijkonderzoek onderzocht wat werkt in de transfer, zodat het werken verbeterd. Wij hebben 7 succesfactoren gevonden die de Blackbox veel transparanter maakt, zodat HR en het management veel meer grip hebben op het rendement van leren.

Om alvast een tipje van de sluier op te lichten, uiteraard hebben interne en externe trainers een belangrijke verantwoordelijkheid in een leertraject, zoals in mijn gesprekken met de organisaties al gevraagd werd. Maar zij zijn niet hoofdverantwoordelijk dat de medewerker het geleerde daadwerkelijk gaat gebruiken en blijft gebruiken. De weg van leren naar presteren is van nog andere factoren afhankelijk.

Ik laat jullie graag in mijn workshop op Praktijkdag Anders leren en werken op 12 april de 7 succesfactoren zien. We gaan ze vergelijken met een recent of toekomstig leertraject van jouw organisatie. Zo verhoog je meteen het rendement van een leertraject van jouw organisatie. Graag tot 12 april!

Laura van den Ouden, Adviseur  en specialist in Leren & Ontwikkelen bij ICM opleidingen & trainingen. Zij traint en begeleidt bedrijven in hoe zij het leren optimaal kunnen opzetten in hun organisatie. Tevens is zij coach en spreker op dit gebied.

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account