MOOC jezelf de toekomst in!

MOOC

Ben je al enthousiast over MOOCs en benieuwd naar hoe je ze in kunt zetten voor je eigen ontwikkeling én binnen je organisatie? Of ben je er tot nu toe niet toe gekomen je te verdiepen in het verschijnsel MOOC en vind je dat de tijd daarvoor nu gekomen is? In beide gevallen ben je aan het goede adres bij de workshop over MOOCs tijdens de Anders leren en werken conferentie.

 

De inmiddels beschikbare verzameling MOOCs op internet vormen samen een Wikipedia van het leren: je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een MOOC over.

MOOCs zijn in potentie een krachtig, goedkoop en breed toegankelijk middel voor hoogwaardige kennisdeling én kennisontwikkeling. MOOCs ontwikkelen zich de laatste jaren in rap tempo in verschillende richtingen. De eerste MOOCs werden ontwikkeld vanuit universiteiten, waren Engelstalig, en óf zeer kennisgericht (xMOOCs) óf zo gericht op hoogwaardige kennisdeling dat ze enkel voor vergevorderde professionals interessant waren (cMOOCs). Inmiddels zijn MOOCS niet meer persé Massive; ze kunnen ook voor kleinere doelgroepen ontwikkeld worden en niet meer persé Open want je kunt ze ook voor afgebakende doelgroepen ontwikkelen. MOOCs zijn ook niet meer alleen klassieke kennisCourses: er zijn ook MOOCs die gericht zijn op bewustwording, persoonlijke ontwikkeling of attitude verandering.

Daarnaast is het mogelijk geworden vrij eenvoudig zelf MOOCs (of varianten daarop) te ontwikkelen. Daarmee worden MOOCs interessanter voor een steeds bredere doelgroep en steeds beter inzet voor kleinere groepen.

Voor leerprofessionals is de MOOC een extra tool in de leerinterventiekist. Zoals elke geavanceerde tool is ook dit er een die het beste werkt als je ‘m deskundig inzet. In de workshop tijdens Anders Leren en Werken verkennen we de tool ‘MOOC’ en de manieren waarop je deze kunt benutten voor je eigen ontwikkeling, die van je organisatie en mogelijk zelfs een bredere omgeving.

Petra Peeters en Marlo Kengen zijn ervaren HRD-ers, werkzaam als docent bij HAN Opleidingskunde. Zij volgden meerdere MOOCs vanuit persoonlijke belangstelling. In 2015 ontwikkelden en modereerden zij de Nederlandse MOOC Exploring Social Learning met ruim 500 actieve deelnemers. In het voorjaar verschijnt in Opleiding & Onwikkeling een artikel van hun hand over deze ervaring.

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account