Gamification; winning game of verloren strijd?

 

Gamification appDe praktijk

Voor me zit een enthousiaste manager, je kent hem wel, Henk. Zijn afdeling zit momenteel in een transformatie en er wordt van zijn medewerkers verwacht dat zij zich snel nieuwe werkwijzen, gedrag en vaardigheden eigen maken. Hij zoekt een effectieve oplossing om zijn medewerkers hierin te ondersteunen.  Zodra ik tijdens de brainstormsessie voorstel om gamification in te zetten, kijkt Henk me verbaasd aan. “Mijn medewerkers zitten niet te wachten op een spelletje. Ik wil een zakelijke oplossing met aantoonbaar resultaat.”

Zijn reactie is zeker niet uniek. Alhoewel het toevoegen van game-elementen aan een leerinterventie door HR-professionals als serieuze oplossing wordt gezien, staan managers hier nog niet altijd open voor. De effectiviteit zou onvoldoende duidelijk zijn en men wacht op succesvolle bewezen strategieën die men kan kopiëren. Toch kunnen we niet meer om het fenomeen heen. Je ziet het overal: de snelheids-smiley langs de snelweg, Holle Bolle Gijs in de Efteling of complimenten die je krijgt van je hardloopapp. En dat is niet voor niets. Gamification vergroot de betrokkenheid van de lerende en kan motiveren doordat men (door tussentijds doelen te halen) een gevoel van vooruitgang ervaart. Mits natuurlijk goed toegepast.

Hoe pak je dat dan aan?

Hieronder drie tips voor een waardevolle inzet van gamification bij leerinterventies.

  1. Stel vast wat je wilt bereiken (KPI’s) en bepaal naast kennis, gedrag en/of vaardigheden ook welke beleving je je doelgroep mee wilt geven. Welke organisatiedoelstellingen wil je behalen met je opdrachtgever en over welke kennis en competenties beschikken de medewerkers al? Evalueer regelmatig de spelersbeleving met je doelgroep. Voelen ze zich engaged en voldoende uitgedaagd? Voer daarnaast periodiek een effectmeting uit onder de doelgroep. Zo maak je de resultaten zichtbaar voor je opdrachtgever en de rest van de organisatie én creëer je je eigen feedbackloop waarmee je je interventie kunt verbeteren.
  2. Vergeet het lukraak aanbieden van gameprincipes, zoals badges of punten, in je interventie. Badges kunnen – mits goed uitgevoerd – wel een onderdeel zijn van succesvolle gamification, maar andere spelmechanismen zoals ‘quests’, ‘leaderboards’, ‘status’ en ‘surprise’ zijn eigenlijk veel spannender. Gamification moet de medewerker helpen betrokken te blijven op basis van intrinsieke motivatie zodat hij zijn leerdoelen bereikt. Naast de medewerker zelf profiteert ook de manager daar van. Inzicht in de intrinsieke motivatoren van de medewerkers en hierop inspelen is daarbij een must. Een veelgebruikt model hiervoor is het Bartle player types model. Deze verdeelt je doelgroep in 4 type spelers, de killers, achievers, explorers en socializers. En helpt je te bepalen welke spelmechanismes passend zijn.
  3. Last but not least; Social reinforcement! Moedig medewerkers aan die het gewenste gedrag vertonen, zowel binnen als buiten je interventie. Denk aan een bevestiging, beloning of compliment. Medewerkers zullen sneller en vaker gewenst gedrag vertonen als dit direct gevolgd wordt door positieve feedback of het ‘afschaffen’ van iets negatiefs. Onderzoek heeft aangetoond dat digitale feedback net zo effectief is als analoge feedback. Indien de wijze van de social reinforcement goed aansluit bij de heersende bedrijfscultuur zal de organisatie snel resultaten zien.

Meer dan bij de traditionele interventies wordt er kritisch gekeken naar de inzet en effectiviteit van gamification. Is dat erg? Nee, opdrachtgevers zoals Henk dagen ons uit om het beste beentje voor te zetten, obstakels te overwinnen en daar ten slotte tevreden over te zijn…geen verloren strijd dus maar een winning game! Durf jij de uitdaging aan?

Op de Praktijkdag Anders leren en werken op 12 april delen wij onze ‘lessons learned’ bij Rabobank Nederland. Daarnaast kun je tijdens de sessie IQuest downloaden (iOS en Android), ervaren en meedenken over de doorontwikkeling van deze app.

Ragna Walraven is senior consultant Learning & Development bij HR Rabobank Nederland. In de afgelopen jaren heeft ze zich gericht op het adviseren van passende leerstrategieën en interventies bij impactvolle verandertrajecten.  In 2014 heeft ze als ontwerper/productowner van IQuest aan de wieg gestaan van het mobiel leren binnen de Rabobank. Deze app werd in oktober 2015 bekroond met de internationale EFMA innovation award.

Tessa de Haas is sinds 2015 adviseur Learning & Development bij Rabobank Nederland. Zij adviseert over de inzet van e-learning en ontwikkelt e-learningmodules. Daarnaast werkt zij als productowner van IQuest aan de doorontwikkeling en het beheer van de game-app.

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account