Lerende organisatie – Benieuwd naar het ‘HOE? Aanpak en werkwijze RIVM Academy

Blog 2MSoudant RIVM Academy

Dit is een vervolg op mijn vorige blog over de oprichting van de RIVM Academy.

Hieronder een korte inkijk in mijn bijdrage op de praktijkdag Anders leren en werken op 12 april 2016 en antwoord op de vraag hoe we bij de RIVM Academy een lerende organisatie tot stand brengen.

 

Mijn ervaringen op de Praktijkdag Anders leren en werken

Op een zonnige ochtend reed ik 12 april jl. Nijmegen binnen en hordes studenten op de fiets wezen me vanuit het centrum al de goede kant op. Nog onder de indruk van het moderne, frisse gebouw van de HAN, werd ik gastvrij ontvangen bij de balie. Hoewel nog vroeg zaten overal groepjes studenten met elkaar in gesprek, een omgeving waarin ik mij meteen thuis voel!

Een halve kring nog lege stoelen in ‘mijn ‘ lokaal, maakten me nieuwsgierig naar mijn ‘publiek’: hoeveel mensen zouden er komen? En wie zouden het zijn? Aanmelden kon immers tot het laatste moment.

Mijn bijdrage op de Praktijkdag

2,5 Jaar geleden hebben we bij het RIVM een Academy opgezet voor het ontwikkelen, delen en borgen van RIVM specifieke kennis en vaardigheden. Sindsdien is er veel gebeurd en ook al zijn we er nog niet, we zijn met elkaar goed op weg naar een ‘lerende organisatie’. Daarover gaat mijn verhaal.

Het werd een levendige bijeenkomst met een dertiental  geïnteresseerde collega’s op het vlak van leren en ontwikkelen, van onder meer de politie, het UWV en vanuit de consultancy.

Ieder in hun eigen organisatie bezig met vergelijkbare leer- en ontwikkelvraagstukken. Gericht op het verbinden van de strategische doelen aan persoonlijke ontwikkeling, wat uiteindelijk leidt tot organisatie ontwikkeling. Bij het RIVM zien we de Academy dan ook nadrukkelijk als een instrument voor organisatie ontwikkeling.

Benieuwd naar het ‘HOE?’ – De aanpak en werkwijze bij de RIVM Academy

Men was vooral benieuwd naar het ‘hoe’: hoe we bij het RIVM onze kennis en ervaring delen, hoe we de betrokkenheid van het management bij het leren organiseren en wat we doen om het geleerde te borgen.

Een samenvatting:

De Academy is gebouwd rond enkele leerlijnen, met basis en verdiepingsmodules,  voor specifieke functiefamilies, bijvoorbeeld de experts.  Het ‘delen’ wordt bevorderd doordat  we collectieve leerwerktrajecten inrichten, dwars door de organisatie en de functieniveaus heen, waarbinnen mensen o.a. gezamenlijk aan een zelf gekozen groepsopdracht werken. Daarmee wordt tevens voor verbinding met de praktijk van alledag gezorgd.

Het management wordt o.a. betrokken door leidinggevenden in de rol van ‘decaan’ te laten participeren in de leertrajecten. En door deelnemers te vragen de uitkomsten van hun 360 graden feedback als onderdeel van een traject met hun leidinggevende te bespreken. Ook zoeken we steeds naar verbinding met het ontwikkelprogramma van de leidinggevenden zelf.

Goed zorgen voor ‘borging’ is iets waar we zelf ook steeds naar op zoek zijn. Wat we doen om dit te bevorderen, is de deelnemers ook wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid in dezen. ‘Als je het belangrijk vindt, zoek dan zelf óók naar wegen om het geleerde vast te houden en verder te delen’. ‘Eigenaarschap’ ! Natuurlijk helpen we ook vanuit de Academy. Onder meer door de uitkomsten van de genoemde groepsopdrachten te benutten in andere activiteiten. Zo organiseren we binnenkort een Masterclass wetenschappelijke integriteit. Daarin worden o.a. de uitkomsten van enkele gerelateerde groepsopdrachten gepresenteerd door betrokkenen en besproken met de deelnemers aan de Masterclass.

De tijd vloog om en hierboven staat slechts een beknopte weergave. Ik vond het leuk en leerzaam om mijn ervaringen te delen met deze groep en fijn om terug te krijgen dat mensen zich geïnspireerd voelden en ideeën mee naar huis namen waar ze wat mee kunnen.  ‘Het genoegen was geheel wederzijds!’

Marjan Soudant is werkzaam bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), als senior adviseur organisatie & talentontwikkeling, en coördinator van de Academy. In 2013 heeft zij op verzoek van de directie een Academy opgezet, voor het ontwikkelen, delen en borgen van RIVM specifieke kennis en vaardigheden, als instrument voor organisatieontwikkeling.

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account