Bedrijfscoöperatief leren in de praktijk

In het vorige theoretische blog hebben we aangegeven dat medewerkers de mogelijkheid dienen te krijgen om zich expliciet in hun praktijk te ontwikkelen, waarbij de dagelijkse bedrijfspraktijk expliciet aanwezig is. Niet voor niets leren medewerkers 70% in de praktijk, 20% door interactie en 10% formeel. In deze blog geef ik een praktijkvoorbeeld van bedrijfscoöperatief leren.

Praktijk: Gezamenlijk door het glazen plafond
Het management in een overheidsinstelling kreeg te maken met de bezuinigingen van de centrale overheid: meer doen met minder mensen. Anders werken was nodig. Het team van 50 medewerkers, verantwoordelijk voor proces- en applicatie wijzigingen in de keten, had de strategische vraag: ‘Hoe zorgen we ervoor dat we effectiever gaan werken en onze dienst in één keer goed opleveren binnen de keten, waarin de verantwoordelijkheden en belangen vaak op anders liggen’.

Een eerste managementuitdaging was de vraag of een gebruikelijk aanpak als Agile / Scrum wel tot een effectieve samenwerking van het team zou leiden. Gekozen werd om met het team in de eigen werkomgeving aan de slag te gaan. De hoofdlijnen van het transitieprogramma waren: het team leren samenwerken, samen leren vanuit kernkwaliteiten en competities, verantwoordelijkheden laag in de organisatie leggen, de productkennis niet als hoogste goed bestempelen. Het teammanagement neemt ook deel aan het programma.

De uitwerking van het transitieprogramma begon met een persoonlijkheidsvragenlijst. In de teamgesprekken hierover heeft het team ervaren dat ieder mens een aantal kerncompetenties heeft die inzetbaar zijn tijdens verschillende fasen en rollen van een klantopdracht. Tijdens de teambuildingsessies hebben de medewerkers ervaren hoe zij problemen oplossen en resultaten op tijd/op maat bereiken; de juiste mensen inschakelen, verantwoordelijkheid nemen en zelfstandig durven besluiten.

De resultaten
Schermafbeelding 2015-10-23 om 11.30.06Door inzicht in je zelf te hebben en dat door te kunnen vertalen naar inzicht in het team en de organisatie, hebben we bereikt dat het team zelfstandig hun werkwijze en aanpak is gaan wijzigen. Het resultaat van deze aanpak is dat het team nog meer ‘communicatief zelfsturend’ is gaan opereren, collegiale verhoudingen zijn verbeterd en versterkt. Ook het respect voor wat je aan persoonlijkheid meebrengt in plaats van wat je technisch kent heeft bijgedragen aan de verandering. Uiteindelijk heeft het team zich zelf door haar glazen plafond heen gedrukt. De herstelkosten waren gedaald en het werkplezier was toegenomen. Ook heeft het management minder tijd nodig om het team te begeleiden in plaats van aan te sturen.

Tijdens de uitvoering bleek dat het begeleiden door het management essentieel was. Als het team-management hierin niet was betrokken, had deze training niet succesvol kunnen worden afgesloten. Met CSV Company zouden we deze opdracht dan ook niet zijn aangegaan. De bovengenoemde praktijkcase laat zien hoe bedrijfscoöperatief leren in het bedrijf vorm gegeven kan worden, waardoor werken & leren meer met elkaar verweven worden. Herkenbaar in de leerinterventies zijn de strategische doelstellingen, de teaminteractie en de individuele verantwoordelijkheid. Leerinterventies die waarde kunnen creëren voor blijvend zakelijk succes door samen kleine stapjes te zetten.

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account