De 7 zonden rondom de Corporate Academy

De Corporate Academy staat flink in de belangstelling. Ieder zichzelf respecterende organisatie die belang hecht aan leren, ontwikkelen, trainen en opleiden van medewerkers heeft inmiddels een Academy of heeft daar al eens serieus over nagedacht. Die warme belangstelling voor de Academy kan nuttige en mooie dingen opleveren. De route er naar toe is een interessante klus voor de HRD professional en kent uiteraard ook diverse valkuilen. Om deze valkuilen te vermijden en tot een optimale Academy te komen volgen hier de 7 zonde! rondom de Corporate Academy.

Naambordjes verwisselen = Academy
De simpelste manier om een Academy op te zetten is gewoon de naambordjes verwisselen. Gewoon in je budget opnemen dat je regelmatig het bordje op de deur kunt verwisselen. Wat ooit ‘afdeling Opleiding & Training’ was werd later ‘Corporate Universty’, daarna ‘HRD afdeling’ en nu Corporate Academy. Het grote voordeel van het digitale tijdperk is dat een naam in het organisatie schema, in de e-mail en allerlei andere uitingen met weinig moeite en kosten is te wijzigen. Zonde! 1: inhoud gelijk, verpakking gewijzigd.
Eenduidige en complete trainingscatalogus = Academy
Nee, nee het gaat niet alleen om bordjes verwisselen we hebben echt een slag gemaakt! We hebben alle lokale trainingsinitiatieven nu gebundeld en van de dezelfde huisstijl voorzien. Ook hebben we alle trainingen nu in een digitale catalogus bijeengebracht en zelfs kunnen cursisten nu online inschrijven! Bovendien hebben we lijnmanagers die zo maar van alles doen een lesje geleerd: we hebben een verbod afgekondigd op lokale initiatieven, alles moet nu via de Academy verlopen. Zonde! 2: het gaat alleen om centraliseren van bestaande activiteiten maar wel met een nieuw Academy sausje.

Een gebouw waar je kunt leren = Academy
Een Academy roept ook vaak een fysiek beeld op, een gebouw, een vleugel, een ruimte, een afdeling met lokalen, zalen, boekenkasten, vakbladen, PC’s en allerlei andere leermiddelen. Natuurlijk is het heel plezierig en nuttig om goede voorzieningen en omstandigheden te hebben die bijdragen tot leren. Ik ben zelf geen uitgesproken fan van werkplekleren: sommige dingen kun je prima, nee het beste, op de werkplek leren maar voor veel andere dingen is de werkplek te hectisch, te onrustig, niet optimaal ingericht om even te reflecteren, rustig te overleggen, uitproberen kortom om te leren. Ik ben dus dol op goede voorzieningen maar dat is wat mij betreft te weinig om een Academy te noemen. Zonde 3!: een Academy = een gebouw (= een luchtkasteel?)

Overall inkoopcontract = Academy
Wie zegt dat HRD-ers niet economisch kunnen denken? Natuurlijk wel want met het bijeenbrengen van alle HRD interventies zijn ook de aanbieders gescreend op kwaliteit en zijn preferred supplier contracten afgesloten. Samen met afdeling Inkoop is daar hard aan gewerkt en is een interessante out of pocket besparing gerealiseerd. Zonde! 4: de invoering van een Academy is een ‘vermomde’ centrale inkoop actie.

Alle leerinterventies op elkaar afgestemd = Academy
Het is natuurlijk geweldig als via het initiatief van een Academy alle leerinterventies met elkaar in lijn worden gebracht en een link hebben met cruciale organisatiethema’s of zelfs de strategie. Toch gaat mijn ambitie een stuk verder. Om optimale aansluiting te realiseren tussen cruciale organisatie thema’s of strategie en leerinterventies is het belangrijk dat lijnmanagers in partnership samenwerken met HRD professionals. Ieder vanuit hun eigen expertise en verantwoordelijkheid om via goede analyses van knelpunten en ambities tot het beste resultaat te komen. Daar horen wat mij betreft werkprocessen en professionele methodieken bij die als uitkomst hebben welke (leer)interventies een bijdrage kunnen leveren en welke niet. Dus eerst proces en dan product (leerinterventies). Zonde! 5: een Academy die alleen leerinterventies levert als product en geen HRD expertise via methodieken en processen.

Processen + producten = Academy
Laten we nog een stapje verder gaan, zelfs een cruciale stap verder want er zit nog meer in. We laten nog kansen liggen en dat is zonde. Als je een goed proces in stelling hebt gebracht waarin lijnmanagers samen met HRD professionals cruciale organisatie issues of strategie vertalen naar competenties, knelpunten analyseren en passende interventies bepalen neigt dat naar een ‘ouderwetse’ manier van denken. De vooronderstelling daarbij is dat lijnmanager en HRD professional in samenwerking en met goede werkprocessen  en methodieken via analyse van een knelpunt of ambitie ook altijd een oplossing of passende maatregel kunnen bedenken. Dat was in het verleden wellicht zo maar in de complexe tegenwoordige tijd steeds minder. Steeds meer vraagstukken zijn complex en samengesteld en vragen om nieuwe nog niet eerder bedachte dus nog onbekende aanpakken of oplossingen. Vaak moeten die door een team van mensen die hun expertise delen ‘real time’ worden uitgevonden: ook dat is leren. Of misschien moet ik zeggen: steeds vaker gaat het om dit soort leren. Het faciliteren bij het real time leren kan daarbij een belangrijke toegevoegde waarde hebben. Dit faciliteren is een beroepstaak die bij een HRD professional past en die wat mij betreft ook bij een moderne professionele Academy hoort. Zonde! 6: met leren blijven hangen in de ‘analyse-oplossing’ of ‘diagnose-recept’ aanpak.

HR(D) als eigenaar van de Academy
Van wie is de Academy eigenlijk, wie is de eigenaar? Die vraag is niet zo simpel te beantwoorden hoewel de antwoorden ‘HRM’ of ‘HRD’ door mij fout gerekend worden. Doe jezelf een plezier en denk hier goed over na. Natuurlijk is het logisch dat HRD professionals bij een HRD of HRM afdeling horen. Maar daarmee hoeft HRM/HRD nog niet de eigenaar van de Academy te zijn. Als de Academy namelijk een ‘instrument’ of ‘middel’ of ‘bedrijfsproces’ is om een belangrijke bijdrage te leveren de strategie van een organisatie in de praktijk te brengen dan is het logischer de eigenaar van de Academy te zoeken binnen de groep die daarvoor verantwoordelijk is. Wie ligt ‘s nachts wakker, wie heeft er het meest last van als de Academy niet zou bestaan? Het kan ook gedifferentieerder. Je kunt de koek ook verdelen. Op basis van dezelfde vraag wie het er het meest last van heeft als welk deel (proces, programma, interventies, methodieken) van de Academy niet bestaat. Je denkt dan meer in een ‘multi Academy model’ zoals ik een eerdere blog heb beschreven. Zonde! 7: als HR(D) de exclusieve eigenaar is van de Academy lukt het nooit via partnership een optimale Academy neer te zeten of in stand te houden.

Heb je mooie ervaringen vanuit jouw Academy: laat het weten!

Ger Driesen

Challenge

CLDA_Logo_5-300x100

5 Comments
  1. Beste Ger,

    Ik zie in je verhaal een mooie opbouw naar een lerende organisatie.
    De rol van een Academy in een organisatie kan verschillen.
    Bij de laatste don’t was mijn gedachte ook dat leren nooit van HRD mag zijn en dat de rol van een Academy in een lerende organisatie wel eens beperkt zou kunnen zijn.

    Groet, Brenda

  2. Anouk van Hees 5 jaar ago

    Beste Ger,

    Interessante blog weer! Zeker nu ik volop in de casus van Leerbeleid 3 zit (waarin we een plan schrijven voor mijns inziens een ‘Lerende Organisatie’ voor een waterschap).

    Uit je blog kunnen we zeker een aantal punten halen die we mee kunnen nemen in ons plan, en voor onze theoretische onderbouwing;)

    Wat ik me nog afvraag: je noemt bij de 7e zonde! dat HRD niet de exclusieve eigenaar van de Academy kan zijn, maar dat je de koek moet verdelen. Hoe zie je dat dan in de praktijk? Of hoe zien anderen dat? En hoe verdeel je dan de verantwoordelijkheden/taken e.d.? Misschien kun je voorbeelden noemen?

    Bedankt en ik kijk alweer uit naar je volgende blog:)

    Groetjes Anouk

  3. Profielfoto van Moniek Author
    Moniek 5 jaar ago

    @ Brenda, of juist heel belangrijk. Ik denk dat formele leersituaties voorlopig belangrijk blijven: door grote rampen als Fukushima, BP Oilspill, Financiele crisis ontstaat alleen maar meer regeldruk en – slim of niet – vaak vertaald in verplichte, formele kwalificatie. Daarnaast zal informeel leren meer toenemen waarbij de rol van faciliteren van het leren belangrijker wordt. In eerste instantie zie ik daar zeker een goede/grote rol voor HRD of ‘de Academy’. Wellicht dat in ‘jouw’ lerende organisatie veel medewerkers de rol van facilitator kunnen invullen en dan zou de rol van een Academy wel een klein kunnen worden. Zo iets?

    @Anouk leuk dat je reageert, bedankt voor je vraag. Er zijn verschillende vormen mogelijk om de koek te verdelen. Een voorbeeld is een organisatie waar alle managementtrainees (inclusief hun ontwikkel programma) worden ‘bestuurd’door een stuurgroep bestaande uit managers en HRM. Bij een andere organisatie is een directeur Operations eigenaar van alle ontwikkelactiviteiten rondom veiligheid en werkt samen met HRD om een adequaat programma beschikbaar te hebben. Soms valt een Academy niet formeel onder HR maar direct onder de directie: zij zien de Academy dan als een belangrijk ‘instrument’ (naast andere) om de strategie te realiseren. Managers kunnen in die zin eigenaar zijn van de Academy als geheel, van speciefieke doelgroepen, thema’s of competentiegebieden. Dit vraagt wel om een volwassen samenwerking tussen manager en HRD professional die elkaar respecteren vanuit hun expertise en verantwoordelijkheid en van daaruit het beste neerzeten voor de organisatie. Helpt dat?

  4. Anouk 5 jaar ago

    Bedankt voor je aanvulling Ger, de voorbeelden die je geeft geven me meer inzicht voor toepassing in de praktijk. Ben het vooral ook eens met je stelling dat managers ook eigenaar van de Academy kunnen zijn, ik denk dat zij de schakel en tevens ook de verantwoordelijke zijn om te zorgen dat de Academy vooral iets van de gehele organisatie wordt, in plaats van een apart ‘eilandje’.

    Ik blijf je volgen!

    Groet, Anouk

  5. Profielfoto van Moniek
    Moniek 5 jaar ago

    Ha Ger,

    Mooi verhaal! De CINOP academie organiseert in 2012 een reeks rondom academiebouwers: leren van de experts. Ik zou het erg leuk vinden als je aanhaakt bij ons proefcollege in maart.

    Hartelijke groet,
    Ria

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account