Deloitte – Hoe maak je ruimte en tijd voor leren in een dynamische organisatie?

Tim Hirschler en Stefan van Langevelde (Vragenbrigade) – Event ‘Anders leren en werken’ 13 mei 2014


De laatste halte

We reizen af naar Rotterdam, waar Anouk van Hees en Anneke Paulides van Deloitte ons ontvangen in het indrukwekkende gebouw de Maastoren, pal naast de Erasmusbrug. Deloitte is een wereldwijd adviesbureau op het gebied van onder andere accountancy, consultancy, risico management en belastingen. Ze werkt vanuit diverse kantoren die intensief met elkaar samenwerken en gebruik maken van collectieve voorzieningen en ondersteuning. In het hoofdkantoor in de Maastoren zijn veel van de ondersteunende diensten verzameld. Zo ook de afdeling Talent, in het algemeen bekend als Human Resources.

Learning on the Job

Anouk en Anneke zijn verbonden aan de afdeling Talent en houden zich in het bijzonder bezig met het stimuleren van learning on the job. Leren op de werkplek vindt natuurlijk al plaats, maar Deloitte wil hier meer focus op gaan leggen en het gerichter gaan stimuleren en ondersteunen. Anouk en Anneke zijn de voortrekkers van een project dat het leren op het werk meer op de kaart moet zetten. Inspiratie is onder andere de 70-20-10 regel, bekend uit het werk van Charles Jennings and Jérôme Wargnier[1]

 

70% van het leren vindt plaats in de praktijk en door learning-on-the-job; 20% door informeel leren, coaching, feedback en netwerkleren;

10% van het leren komt voort uit formele route in de vorm van leerinterventies.
De afdeling Talent is in het kader hiervan begonnen met een meer adviserende werkwijze. Eerst werkten ze meer vanuit ‘U vraagt, wij draaien’. Wanneer een aanvraag voor een cursus binnen kwam, zorgden zij ervoor dat deze er kwam. Nu onderzoeken ze meer wat er achter de vraag zit en adviseren welke oplossing het meest passend is. Dikwijls is dit geen cursus of andere formele leerinterventie, maar een meer informele vorm, leren wat al plaatsvindt.. In een cultuur van hoogwaardige prestatie wordt het overleggen met collega’s of reflecteren op het werk steeds belangrijker, maar krijgt niet altijd de ruimte die het nodig heeft. Een cursus heeft een duidelijke leer-uitkomst, een vergadering op het eerste oog niet. Het is de uitdaging dat de meer informele vormen van leren op dezelfde (of hogere) waarde geschat worden door de professionals als formele, en daarbij ook meer benut worden.

Lanterfanten om te presteren

Er heerst binnen Deloitte een prestatiecultuur die zijn oorsprong vindt in verschillende aspecten. Zo verwachten klanten altijd een stap extra van een Deloitte adviseur. Zij verwachten niet alleen hoogwaardige kennis, maar ook dienstverlening vanuit een adviserende en betrokken rol. Deloitte kenmerkt zich als een organisatie waar veel zeer gedreven en zelfstandige professionals werken.De concrete meetbaarheid van wat medewerkers doen is belangrijk. Dit maakt de beweging naar meer informeel leren dan ook spannend, want is dit te meten? Een high performance cultuur leidt ertoe dat meetbare prestaties hoog in het vaandel staan bij de professionals van Deloitte en het nemen van een moment van rust en reflectie om te leren niet per definitie gezien wordt als presteren, misschien zelfs wel als verloren tijd? De uitdaging is om in zo’n omgeving te laten zien dat juist plezier hebben in het spel en kunnen spelen je juist in staat stellen om beter te leren, en daarmee presteren.

De uitdaging

Leren is geïntegreerd met werken en de focus ligt op het streven naar high performance door inbedding, extraheren en delen van het leren van het werk en de werkprestaties (vrij naar Jennings, 2013). Om te leren is het belangrijk om uit de ‘doe-modus’ te stappen en even niet prestatiegericht bezig te zijn, maar juist te experimenteren, uitproberen, discussieren (metacognitieve vaardigheden). Dat lijkt dé uitdaging te zijn voor de professionals van Deloitte, die immers gewend zijn continu hard te werken en door te gaan en dit ook verwachten van hun collega’s. De uitdaging voor de afdeling Talent is om het gesprek hierover los te maken. Tijdens het evenement ‘Anders leren en werken’ gaan we op zoek naar meer manieren om bij Deloitte (en andere organisaties) de professionals te laten ervaren dat leren ook werken is en dat stilstaan soms nodig is om vooruit te komen.

Let’s start the game!

Klik hier voor het event Anders Leren en Werken en de workshops op 13 mei.


[1] Jennings, C. en Wargnier, J. (2010) Effective learning with 70:20:10. CrossKnowledge

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account