Ervaringen en gevoelens delen is lekker

NB dit is een aangepaste versie van een blogpost op mijn eigen weblog..

Source: nedmartin.org via Joitske on Pinterest

Hier zie je hoe men in de jaren ’50 zou hebben gereageerd op het toekomstbeeld van Facebook en Twitter.. “so you are saying people will tweet what they are having for breakfast?! Maar ook nu verbazen mensen zich over wat er allemaal online gedeeld wordt. Je hoort nog vaak de mening dat Twitter verbale diarree is.. Zo kun je het ook zien: 80% van de berichten op sociale netwerken als Twitter zijn aankondigingen over ervaringen. (bron artikel Tamir en Mitchell).

Het artikel ‘disclosing information about the self is intrinsically rewarding‘ door Tamir en Mitchell geeft een mooi inzicht in waarom we nu zoveel delen over onszelf via sociale media. De auteurs hebben onderzocht wat het delen van informatie doet met ons brein. Het blijkt dat mensen (‘our species’ zoals het artikel het noemt) een intrinsieke behoefte heeft om hun gedachten en gevoelens met anderen te delen. Dit levert namelijk een positive respons op in de hersenen (dopamine). Dit verklaart waarom we ooit zijn begonnen met de rotstekening…

De studie ontdekte dat:

  • Als we informatie over onszelf met anderen delen levert dit een grotere beloning op (via hersenactiviteit gemeten) dan als we informatie over anderen beoordelen.
  • Mensen waren bereid om geld af te slaan voor het delen van informatie over zichzelf, meer dan over algemene vragen – dit betekent dat het delen van informatie over jezelf van waarde is.
  • Over je gedachten en gevoelens vertellen stimuleert het beloningssysteem in je hersenen maar de mogelijkheid om dit met anderen te delen nog meer.

Het delen wat je zelf denkt of voelt levert dus een beloning op in je hersenen, en meer naarmate het met anderen gedeeld wordt – op dezelfde manier als eten en sex een goed gevoel opleveren. Dit belonen van de hersenen is (volgens het artikel) handig om het smeden van sociale banden tussen mensen te stimuleren, om zelf-kennis te vergroten of om te leren wat anderen al weten en dus de kennis van 1 persoon te vergroten. Alles om samen slimmer te overleven..

Als we dit doortrekken naar samen leren op de werkplek: betekent dit eigenlijk betekent dit eigenlijk dat als we mensen kunnen gaan verleiden om ervaringen en gevoelens te gaan delen online (en waarbij ze weten dat het gelezen wordt) ze dit een goed gevoel gaat opleveren. En hoe meer er gedeeld wordt hoe meer kan dat anderen er achter kunnen komen wat anderen al weten en hier hun voordeel mee doen. Door het imiteren van bepaalde werkende praktijken (zo kijk ik altijd bij anderen online platforms allerlei snufjes af), het stellen van vragen of weten wie er bepaalde kennis in huis heeft waar je je voordeel mee kunt doen.

Blijft de vraag over hoe je het lezen en gebruik maken van ervaringen van anderen kun stimuleren als dat blijkbaar minder voldoening oplevert dan het delen van je eigen ervaringen en gevoelens .. (en laat ik eerlijk zijn: ik blog op deze blog en probeer ook eerlijk waar alle blogposts van anderen te lezen maar dat lukt met lang niet altijd..)

 

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account