Geslaagd!

De vragenbrigade blikt terug op een geslaagde dag! Een mooie locatie, een goede opkomst, fijne workshops en waardevolle opbrengsten. Zo zou ik het event ‘Anders leren en werken’ willen samenvatten.

Ik volgde vandaag de workshops over het vraagstuk van Politie Nederland. De workshop van Rijnconsult, uitgaande van theorie U en de workshop van Tulser die gebruik maakt van de 70|20|10 methode. We gaan in twee verschillende groepen van start en eindigen gezamenlijk om onze opbrengsten bij elkaar te brengen.

Als vragenbrigadier heb ik de workshop van Jos Arets, van Tulser, bijgewoond om te kijken wat de 70|20|10 methode kan betekenen voor het vraagstuk van Politie Nederland. Het draaide in deze workshop om de centrale vraag: Wat kan HRD doen om het teamleren binnen de politie te versterken?

Grootste verleiding 

Doel van deze workshop was om de deelnemers de 70|20|10 methode te laten ervaren in een workshop van ongeveer twee uur; waarbij we eerst een snelle analyse en vervolgens een ontwerp maken. Nadat we de casus – toegelicht door Hidde de Blouw van de Politieacademie – hebben gehoord gaan we in vier groepen aan de slag om aanvullende vragen te bedenken. En wat blijkt het lastig om niet direct met oplossingen op de proppen te komen! Wij mensen laten ons snel verleiden tot het denken in oplossingen viel mij op.

Nadat we toch zo goed mogelijk onze vragen hebben bedacht stelt iedere groep deze verdiepende of verbredende vragen aan Hidde. We krijgen nu een nog vollediger beeld van de werkelijkheid. Met deze informatie stellen we eerst per groep en daarna plenair het kritieke organisatieprobleem op. Vervolgens kijken we naar de kritieke taken die noodzakelijk zijn om resultaten te kunnen boeken om het organisatieprobleem aan te pakken.

Volgens Jos is dit de kern van 70|20|10; uitgaan van de organisatieanalyse en niet van de onderwijskundige analyse. Het HRD-werkveld zou zich weleens die kant op kunnen gaan bewegen in de toekomst. Iets om over na te denken vind ik.

Pauze, even de eerste indrukken laten bezinken en tijd voor de deelnemers om bij te praten met vakgenoten en te netwerken. Lekkere hapjes en sapjes doen de ronde en ik zie enthousiaste gezichten. Fijn!

Tijd om weer aan het werk te gaan, we gaan ontwerpen. Welke ideeën hebben wij voor Politie Nederland? Welke interventies zijn er te bedenken en dan met name gericht op de 70, hoe breng je leren zoveel mogelijk naar de werkplek toe? Yes, we mogen gaan denken in oplossingen! Toch blijkt dit nog niet zo gemakkelijk te zijn, er wordt veel gedacht in interventies gericht op 20 en 10. Leren van anderen (20) en het formele leren (10). Als we onze hersenen opnieuw hebben geprogrammeerd volgen er vele waardevolle gedachten over leren op de werkplek.

Genoeg antwoorden voor Politie Nederland
We verzamelen al deze ideeën en zetten ze op een rij. De workshopdeelnemers en leiding van Rijnconsult sluiten bij ons aan en samen bespreken we de opbrengsten uit de verschillende workshops. Observatie, snelle debriefing, een checklist voor kritieke stappen, Apps met snel raadpleegbare informatie, beste presteerders uitvragen, meelopen met elkaar, materialen check en nog een heleboel andere ideeën worden genoemd als mogelijke ‘oplossingen’.

Een ding is zeker, Politie Nederland gaat na vandaag naar huis met veel nieuwe inzichten en antwoorden op teamleren op de werkvloer. En ik ook!

Gastblog geschreven door Kim Haekens

 

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account