Hebben we die…eigenlijk wel écht nodig?!

Krachtige innovatie in leeromgevingen vraagt misschien wel vaker om overtollige zaken te verwijderen dan nieuwe dingen toe te voegen.

Sugata Mitra laat in zijn baanbrekend onderzoek naar zelfsturend leren van kinderen zien dat deze obstakels heel vanzelfsprekend kunnen zijn. Neem nou bijvoorbeeld de aloude leraar. Hebben we die eigenlijk wel écht nodig? Uit Mitra’s onderzoek blijkt dat kinderen in de meest afgelegen gebieden het verbluffend goed doen zonder leraar…

 

http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_the_child_driven_education.html

Mijn interesse is gewekt! Hoe kunnen we leren en ontwikkelen ruim baan geven door vanzelfsprekende obstakels te verwijderen? Misschien moeten we ons zelf eens vaker die vraag (durven) stellen:

Hebben we die…eigenlijk wel echt nodig?!

…die powerpoint

…die bijeenkomst

…die opdracht

…die rapporten

…die bestuurslaag

 Het is echt een onverwacht krachtige vraag als je het consequent bij de dingen in je eigen dagelijkse (werk)praktijk durft te stellen. En nee, nu niet veilig beginnen met die lastige collega…

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account