Het ABC van de Toekomst van HRD, B = Big Data

big dataBig Data is ongetwijfeld het buzzword van 2013. In allerlei sectoren duikt deze term op dus hoog tijd om te verkennen wat de invloed zal zijn op HRD. Eerst maar eens kijken wat Big Data is en waar het vandaan komt. Sinds de opkomst van het internet hebben we toegang tot heel veel data. Eerst bestond het internet alleen uit een internet van computers: we konden via onze computer allerlei teksten en afbeeldingen raadplegen en deze ook uploaden. Snel daarna gingen we boodschappen doen via het internet, denk aan vliegtickets, kleding en boeken: we kopen steeds meer via internet. Ondertussen werden ook onze spelcomputers, telefoons, tablets, navigatieapparatuur en televisie aan het intenet gekoppeld en onze koelkast, energiemeters, airco, beveiliging en sportkleding zullen snel volgen. Daarmee zijn we aanbeland in de fase van ‘The Internet of Things’: allerlei ‘spullen’ die een computerchip bevatten zijn via internet verbonden. Sinds een paar jaar hebben we ons met velen ook gestort op social media en daarmee de digitale snelweg bestormd. Wat wellicht niet iedereen weet is dat we via onze online activiteiten niet alleen data raadplegen maar zelf ook produceren. Bij elk gebruik van het internet produceren we data: wat we zoeken, hoe lang we iets bekijken, waar we ons bevinden en wie of wat we ‘liken’. Omdat het gebruik van internet zo sterk is toegenomen is de hoeveelheid data die we daarmee produceren ook enorm toegenomen: het is een gigantische berg geworden en heeft daarmee de term Big Data gekregen.

Google als glazen bol
‘Nou en?’ zul je misschien denken. Data is data en nog geen informatie. Dat klopt, om van data informatie te makgoogle glazen bolen moet deze worden bewerkt, geanalyseerd door computers. Dat kost tijd en geld. Ook dat klopt waarbij geldt ontwikkelingen in de computerindustrie ervoor zorgen dat data opslag steeds goedkoper wordt en dataverwerking steeds sneller gaat en ook goedkoper wordt. Daarmee wordt het steeds aantrekkelijk om zoals Google dat doet al die data te bewaren en regelmatig te verwerken tot informatie (om deze vervolgens te verkopen). Je hebt wellicht al gemerkt dat diverse advertenties op internet ‘toevallig’ aansluiten bij dat boek of die vleigticket waar je onlangs naar gezocht hebt.  Maar het is nog spannender: op basis van zoekgedrag heeft Google ‘voorspellende gaven’ gecreëerd en zij kunnen voorspellen hoe een griep epidemie zich zal verspreiden. Ook weet Google op basis van zoekgedrag eerder dat iemand zwanger is dan menig persoon uit de directe omgeving van de aanstaande moeder.

Strenge lunchregels voor innovatie
sociometric badgeAndere manieren van data verzamelen en analyseren worden ontwikkeld door bijvoorbeeld het Human Dynamics Lab van MIT. Zij ontwikkelden ‘sociometric badges’ die als een toegangsbadge worden gedragen en die verplaatsing en interactie van personen registreren. Een opvallende conclusie uit een recent onderzoek waarbij die badges zijn gebruikt, was dat medewerkers die hun lunchpauze aan een tafel van 12 doorbrachten, productiever waren dan zij die aan een tafel van 4 zaten. De betreffende organisatie heeft nu lunchpauze op vaste tijden vastgesteld, iedereen moet verplicht de lunch in de kantine nuttigen waar alleen nog tafels van 12 staan.

 

Van Feedback naar Feedforward
In onze werkomgeving zullen in de nabije toekomst steeds meer sensoren worden opgenomen feadforwarddie diverse soorten data verzamelen. Bewegingen kun je via  ‘Xbox Kinect-achtige’ sensoren vastleggen en op het gebied van spraakherkenning zijn de afgelopen tijd grote vorderingen gemaakt. Ongetwijfeld ken je het zinnetje dat je te horen krijgt als je op een callcenter medewerker wacht: ‘dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden’. Nu worden die gesprekken opgenomen en later terug geluisterd om zo feedback te geven en in de toekomt beter te presteren. Technologisch is het mogelijk om direct via spraakherkenning de interactie tussen de callcenter medewerker en de klant te herkennen en via een intelligent systeem feedforward te geven aan de callcenter medewerker in de vorm van een ‘real time’tip op het juiste moment: ‘let op: de klant begrijpt je niet’, ‘let op: de klant wordt ongeduldig’ of ‘vraag verder door op onderwerp x’. Als je denkt dat dit nog verre toekomstmuziek is ga dan eens via de iPhone met Siri in gesprek om de mogelijkheden van dit moment te ervaren.

Evaluatie van leren of Performance Support
Wellicht zijn er nu lezers waarbij het ‘Kirkpatrick hart’ sneller gaat kloppen omdat Big Data mogelijkheden zal bieden om evaluatie op hogere niveaus makkelijker te maken. Ik denk dat dit zeker mogelijkheden biedt. Toch denk ik dat de toegevoegde waarde veel meer zal zitten in het via Big Data herkennen van een behoefte en het leveren van Performance Support ‘real time’ bij het uitvoeren van een taak zoals in het hiervoor geschetste callcenter voorbeeld.

Big Data of Big Brother?
big data big brotherNatuurlijk brengt de toepassing van het ‘dataficeren’ van steeds meer aspecten van ons dagelijks leven ook zorgen met zich mee. Wat is ethisch verantwoord, waar ligt de grens en wat als de data in verkeerde handen vallen? Het is belangrijk hier goed over na te denken en zorgvuldige oplossingen voor te vinden. Daarbij mogen we ook vertrouwen hebben dat dit gaat lukken: soortgelijke zorgen hadden we ook bij de komst van de telefoon en de PC op de werkplek.

 

De vorige blog van ‘Het ABC van de toekomst van HRD’ ging over de A van Agile Development en de volgende gaat over de C van Content Curation.

Ger Driesen

Challenge

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account