Het leiderschap van Amerikanen…

Vandaag (21 mei) m’n eerste blog over de ATD, ondanks dat de ATD nog niet eens is begonnen. Na 2 dagen in The States heb ik alweer zoveel geleerd over de Amerikanen. Wat een leerzaam volk.

Ik neem jullie mee in een belevenis die gaat over waarachtig leiderschap… het leiderschap van een piloot. Van een piloot mag je leiderschap verwachten, immers je geeft als passagier je volledig over aan de vaardigheden van een piloot. Hij moet ons leiden in veiligheid.

Twee dagen geleden kwamen we aan in Minneapolis voor onze overstap naar Denver. We stapten enigszins vermoeid in ons vliegtuig voor de laatste etappe. We waren ‘buckeled up’ en ‘klaar voor take off’ toen de piloot het woord nam. ‘Beste passagiers, we hebben een uitdaging. Er is een onderdeel van de motor stuk. Normaal geen probleem want er is voldoende back up. Er is echter olie in de motor vrijgekomen en dat betekent dat we niet weg mogen. We hebben een vertraging van minimaal twee uur en blijf alstublieft voorlopig in het vliegtuig.’

Normaal gesproken word je niet blij van deze boodschap, zeker niet als je al een uur of 14 onderweg bent, en dan moet je ook nog in het vliegtuig wachten. Er gebeurde echter iets bijzonders. Iedereen bleef relaxt, we werden zelfs vrolijk. Huhh… what’s happening!

In de boodschap deed de piloot vier bijzondere dingen.

  • Hij gaf ons volledige informatie. Hij beschreef precies wat er gebeurd was, wat het probleem was. Hij was daar volledig transparant over; en dat is zo fijn!
  • Hij beschreef de keuzes die gemaakt moesten worden. Wat heerlijk om te horen dat we óf twee uur moesten wachten op de reparatie óf in een nieuw vliegtuig moesten stappen. We wisten daardoor precies waar we aan toe waren.
  • Hij maakte het probleem tot een gezamenlijk probleem wat we gingen doorstaan. Zo zei hij bijvoorbeeld ‘In het uiterste geval moeten we met z’n allen een ander toestel kapen, gooien die andere passagiers er uit en vliegen naar Denver’ en ‘Delta vliegt 99,7% op tijd, jullie zijn de geluksvogels die tot de 0,3% behoren’. Wat een voorbeeld in omdenken!
  • Hij maakte er een feestje van. Heb je ooit meegemaakt dat een piloot (tegen alle regels in) pizza’s laat bezorgen in het vliegtuig? Tjonge, wat hadden we een lol met z’n allen.

Het leiderschap van deze piloot is een voorbeeld voor veel managers.

  • Ben jij in momenten die er echt toe doen volledig transparant naar je team en je klanten?
  • Maak je jouw team deelgenoot van je keuzemogelijkheden?
  • Weet jij jouw team zo te motiveren dat ze de uitdaging samen te lijf gaan?
  • Weet jij een groot probleem te relativeren?
  • Durf jij buiten de procedures te besluiten?

Misschien wel een mooie top 5 voor een nieuw management boek. Welke zou jij nog toevoegen?

Paul Aartsen, directeur
EMC PerformanceEMC

 

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account