Learning 2016, wat een belevenis!

Mijn eerste ervaring met het Learning congres van Elliot Masie, twee maanden geleden, was een belevenis. Enerzijds door de omgeving bij Disney met ruim 1600 vakgenoten en inhoudelijk veel interessante workshops en key-note sprekers. En anderzijds door de groep Europeanen waarmee we met The Performance Journey naar Orlando gingen. Dit maakte Learning 2016 een ervaring vol beleving. Met deze beleving wordt leren een gevoel wat mij motiveert en raakt.

De Amerikaanse manier van Elliot om leren onder de aandacht te brengen spreekt tot de verbeelding. Als hij, in het kader van het nieuwe leren, heeft over een Panorama van leermogelijkheden roept dat enthousiaste gevoelens op. In een omgeving van Disney, waar alles is gericht op beleving, past dit helemaal.

 

Een mooi voorbeeld van beleving werd gepresenteerd in een workshop van Craig Sexton, Global Creative Director bij Dupont Sustainable Solotions. Titel van de workshop was Effective learning through Affective Communication. Door op een affectieve wijze te communiceren wordt de betrokkenheid van een deelnemer aan een leerinterventie groter, evenals de gewenste gedragsverandering.

Het voorbeeld wat Craig liet zien was een mooi staaltje van Amerikaans sentiment met als boodschap de belangrijke waarde van familie. Een filmpje wat werd getoond, wordt gebruikt als inleiding op een training over veiligheid voor een bedrijf in pijpleidingen. Gevaarlijk werk dus. Het filmpje begint met een klein meisje wat vraagt aan haar moeder hoe laat haar vader thuiskomt. 4 uur geeft de moeder aan. Intussen zie je tussenshots van 2 mannen, met een bedrukt gezicht, in werkkleding in een auto onderweg. De 2 mannen lopen vervolgens naar de voordeur. De moeder van het meisje doet open waarop de mannen vertellen dat er een ernstig ongeluk is gebeurd op het werk met haar man. Vervolgens volgt de boodschap: Waarom moet je veilig werken? Omdat je het je familie niet aan kunt doen dit niet te doen!

Door affectieve communicatie, ofwel het gevoel aan te spreken, wordt de beleving en motivatie voor de leerinterventie aangesproken. Volgens Craig heeft dit een enorme invloed op het leerrendement.

Ik moet toegeven dat als ik naar mijn Nederlandse doelgroep kijk, dit soort filmpjes misschien wat lacherige gevoelens op zal roepen. Denk dat wij wat te nuchter zijn voor dit soort beelden. Maar de boodschap erachter spreekt mij zeker aan. Zo kan de bedoeling achter een leerinterventie op een veel affectievere manier worden gecommuniceerd. Door met beelden de bedoeling te visualiseren, kun je een beleving oproepen die betrokkenen motiveert en het leren versterkt.

Al met al een mooi voorbeeld van een belevenis bij Learning 2016.

Peter van Overbruggen
Zelfstandig HRD-professional

Geïnteresseerd geraakt door de blog van Peter om je aan te sluiten bij de Europese delegatie naar Masie’s Learning 2017? Kijk voor alle informatie op www.performance-journey.com en neem contact met ons op.

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account