Leren als een ‘Glasshole’?

Eind januari (2014) vond in London de Learning Technologies conferentie plaats. david kelly GlassDavid Kelly uit New York verzorgde een sessie over Google Glass. David is programma directeur bij The e-learning Guild, een community voor e-learning professionals. Hij presenteerde hoe Google Glass (kortweg Glass) kan worden ingezet bij leren. Google heeft aan een beperkt aantal personen Glass beschikbaar gesteld om als ‘beta tester’ mogelijkheden in diverse beroepsgroepen en settings uit te proberen. David Kelly is een van de gelukkigen en mag nu als ‘Glass Explorer’ deze nieuwe ‘digitale bril’ of beter gezegd ‘wearable computer’ van Google uitproberen om te ontdekken wat Glass zou kunnen betekenen voor leren. Tijdens zijn presentatie draagt hij uiteraard zijn Glass en bespreekt enkele toepassingen zoals zoeken op internet, een foto of video maken, navigatie of een mailbericht sturen. De bediening gaat via een kleine ‘touchpad’ aan de zijkant, via stemgebruik of bewegingen.

Reacties

Vaak vragen mensen aan Kelly of zo’n Glass niet erg afleidt. Kelly geeft aan dat het vooral de mensen om hen heen – ‘de toeschouwers’ – zijn die worden afgeleid, de drager eigenlijk niet. Kelly gebruikt Glass bijvoorbeeld tijdens congrespresentaties. Terwijl het publiek een discussie opdracht uitvoert, bekijkt Kelly de reacties op zijn sessie via Twitter en speelt daar direct op in bij het vervolg van zijn presentatie. In het algemeen komt David Kelly als Glass drager drie soorten reacties tegen: het positieve ‘Hey, dat is cool!’ of het verbaasde ‘Euhhh, weet je dat je een bijzondere bril op je hoofd hebt?’. De derde is meer vijandig, waarbij mensen hem voor gek verklaren en het onprettig vinden dat iemand met Glass hen benadert. Om hun ongenoegen te uiten bedacht deze categorie mensen het nieuwe woord ‘Glasshole’, zoals Kelly ontdekte toen hij Glass drager het herentoilet binnenstapte. ( Zie video Google Glass_ Don’t Be A Glasshole )

Leren en Performance Support met Glass

Als het gaat om leren en performance support heeft Glass volgens Kelly de grootste impact op…………………je handen! open handenDe combinatie van direct beschikbare beeldscherminformatie en tegelijkertijd beide handen vrij hebben biedt interessante mogelijkheden . Je kijkt en luistert op YouTube naar de video en ondertussen doe je stap voor stap mee om bijvoorbeeld je fietsband te plakken. De belangrijkste boodschap van David is dat technologie geen doel op zich maar een middel is en dat we met z’n allen moeten ontdekken hoe die technologie ons kan helpen in leren en presteren. Een nieuwe technologie gecombineerd met ‘oude’ didactiek levert meestal niet veel op. De kunst is om steeds te ontdekken waar en hoe nieuwe technologie met nieuwe didactiek leren en performance support effectiever maakt. Tijdens een informele bijeenkomst in de avond kregen diverse mensen de kans Glass zelf even te dragen en uit te proberen. De blije gezichten en het grote aantal foto’s dat werd gemaakt, lieten mooi zien welke aantrekkingskracht nieuwe technologie kan hebben. Technologische ‘verleiding’ bestaat nog steeds. Ik ben benieuwd wanneer we in Nederland gaan leren als Glassholes.

Ger Driesen | HRDtrendcatcher

Challenge

P.S. David Kelly is bekend in HRD land omdat hij ‘content curator’ is van de belangrijkste conferenties. Hij verzamelt alle Twitterberichten over de conferentie (de zogenaamde ‘Backchannel’) en filtert alle relevante bronnen, vult deze aan en geeft ze geordend weer. Je kunt zijn werk terugvinden op www.davidkelly.me onder Curated Backchannels en/of je kunt hen volgen via Twitter: @LnDDave

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account