Lynda en Linkedin: het ‘HRD droomhuwelijk’ van 2015?

Op 9 april 2015 kondigde Jeff Weiner –  CEO van LinkedIn de overname van het e-learning bedrijf Lynda.com aan. De titel van Weiner’s aankondiging luidde: ‘Always Be Learning’. Weiner gaf aan dat de fundamentele bedoeling van Linkedin is om mensen aan kansen te koppelen (connecting people to opportunity). Ook zei hij dat bij het matchen van talenten van 350 miljoen Linkedin leden met kansen nog een belangrijk puzzelstuk ontbrak: de mogelijkheid om te leren en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Lynda.com is een e-learning bedrijf in 1995 opgericht door Lynda Weinman en heeft haar roots in het kunst onderwijs. De producten van Lynda zijn onder andere bekend vanwege het gebruik van hoge kwaliteit van de video’s en de inzet van experts. Lynda.com heeft meer dan 5500 e-learning modules en meer dan 230.000 video tutorials in haar aanbod (geraadpleegd op 16/12/2015) en daar komen wekelijks nieuwe titels bij.
De aankondiging leverde direct reacties op van HRD professionals uit alle windstreken. Al was het maar vanwege de astronomische overnamesom van zo’n 1,5 miljard dollar. Wat is de diepere betekenis van deze overname en hoe kunnen we daar als HRD professionals naar kijken?
data-crunching-150x150Het klinkt natuurlijk mooi dat Linkedin professionals ook op het gebied van leren en ontwikkeling de mogelijkheid van ‘connecting people to opportunities’ wil bieden. Maar waarom dan Lynda.com met een ruim aanbod in aantallen maar toch een beperkte focus in thema’s? Waarschijnlijk heb je als Linkedin gebruiker al een aanbod gehad om diensten van Lynda.com als ‘free trial’ te gebruiken. Maar als dat het enige zou zijn dan kan dat niet de grote investering rechtvaardigen. Ik denk dat we in die zin Linkedin als een ‘Big Data’ bedrijf moeten zien en iets verder in de toekomst moeten kijken. Het aanbod van Lynda.com zal zich verbreden en langzaam maar zeker zal LinkedIn op basis van data analyses inderdaad – pro actief – professionals van suggesties voorzien welke Lynda module nuttig of belangrijk is. Kennis wordt steeds meer een ‘commodity’ – een makkelijk te verkrijgen ‘product’ en Linkedin zal op basis van ‘analytics & data crunching’ van Linkedin profielen gecombineerd met Lynda gebruikers tot ‘suggesties voor modules’ komen. Daarin zal Linkedin vele malen beter zijn dan elke willekeurige HRD professional. Dat stuk van het vakgebied zal dus grotendeels verdwijnen. Wat blijft er dan over voor de HRD professional? Wat mij betreft nog voldoende. Kennis en vaardigheden vergaren is één, deze betekenis geven en toepassen in de specifieke context van de werkomgeving en in samenwerking met anderen om daadwerkelijk waarde toe te voegen is een ander verhaal. En steeds vaker gaat leren veel meer over samen kennis creëren in de vorm van collectieve leerprocessen voor thema’s en vraagstukken waar nog niemand expert in is. Dat soort processen faciliteren zal juist in de toekomst nog veel waardevoller worden en vraagt een andere rol van de HRD professional die mij zeer aanspreekt.

Lynda-300x110Voor wat betreft Lynda en Linkedin zou het jammer zijn als elke professional in de toekomst een ‘Lynda sausje’ krijgt. Daarom hoop ik dat er meer fusies van social media bedrijven met ‘learning’ bedrijven komen voor een gezonde variatie en concurrentie. De recente aankondiging van Mark Zuckerberg om de werld te willen verbeteren waarbij ‘personalized learning’ op zijn agenda staat, is een interessante nieuwe stap. Benieuwd wat de toekomst zal brengen.

Ger Driesen

Challenge

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account