Professionals moeten meer informatie verwerken door beter filteren

Stelling: professionals moeten meer informatie gaan verwerken en leren beter te filteren. Dit is nodig om beter bewust te zijn van wat er in de omgeving gebeurt; in eigen vakgebied, maar ook andere vakgebieden, trends, bij klanten, concurrenten en con-cullega’s. Dit hoort bij het nieuwe vakmanschap. 

IMG_1360.JPGEerst even iets over mijn fiets: op 15 november gingen mijn versnellingen kapot.. Er bleef iets wat lijkt op de eerste versnelling over. Eerst had ik het gevoel dat ik idioot snel moest trappen om nog wat vooruit te komen. Doordat het niet zo makkelijk is een afspraak te maken met een fietsenmaker hier in de omgeving Den Haag – en mijn vertrouwde fietsenmaker die wel snel is bleek failliet te zijn- gaat hij pas morgen in reparatie. Inmiddels voelt het ook niet meer of ik als het gek zit te trappen, maar voelt het heel normaal. In een maand ben ik dus eigenlijk gewend aan het snelle rondtrappen en lijkt het de normale manier van fietsen.

Nu naar organisaties en professionals. Veel professionals komen niet toe aan het verkennen van het nut van sociale media in het kader van hun werk omdat ze al met email in hun maag zitten. Email is een klus geworden en levert negatieve energie op (‘ik moet mijn email nog wegwerken’). Op de een of andere manier lijkt sociale media de overtreffende trap van email: nog meer berichtjes, nog meer tijd achter de computer, nog meer informatie. Vroeger was ik van mening dat niet iedereen zoveel informatie hoeft te verstouwen, maar inmiddels denk ik dat dat wel moet voor een zich ontwikkelende, creatief werkende, innovatieve professional. Immers nieuwe informatie levert ook nieuwe ideeën op, mits relevant genoeg. En daar zit hem de crux: professionals moeten leren filteren. En volgens mij kun je daar ook binnen een maand aan wennen, mits je de juiste filters gaat gebruiken.

Een van mijn helden is Clay Shirky (“I study the effects of the internet on society“). Van hem is de uitspraak “it’s not informatie overload but filter failure” in reactie op het probleem van informatie overload. Helemaal mee eens! Ik vroeg een keer bij de klacht over informatie overload of mensen bij de bibliotheek ook klagen over de grote hoeveelheid boeken, waar iedereen wel om moest lachen, want meestal ben je toch blijer met een groter biep dan een kleinere. In de bibliiotheek is het niet erg om veel boeken te hebben omdat je manieren hebt om te zoeken. De zoekmachine, maar ook je favoriete schrijvers, een boek wat iemand heeft aanbevolen, de sprinters, of soms loop je langs de rekken om te kijken naar een titel die opvalt.

Er zijn 3 belangrijke stappen bij het filteren:

  1. Ken je kennisdomeinen -Ik heb soms de indruk dat niet alle professionals voor ogen hebben wat hun belangrijkste kennisdomeinen zijn. Wellicht heeft de focus op competenties kennisvelden wat ondergesneeuwd. Toch denk ik dat je  3- 5 kennisvelden moet definiëren (voor mijzelf is dat bijvoorbeeld: sociaal leren, sociale media, communities of practice, organisatieleren, online faciliteren).  Dit is onderdeel van het gesprek wat je met professionals binnen je organisatie moet voeren en beter definiëren.
  2. Kies je netwerken- focus op de communities/netwerken en experts die er toe doen voor jouw werk (denk aan blogs, twitter, linkedIn groepen, fora). Ik ben er zeker van dat als je die vindt en er een maand instopt om ze online eens te volgen, je niet meer stopt met het volgen van deze mensen.
  3. Gebruik handige tools – er zijn tools die je helpen om snel te scannen en te filteren. Denk aan Twitter lijsten, Hootsuite of Tweetdeck om belangrijke informatiestromen te ordenen. RSS lezers als Google reader om snel blogs en andere RSS feeds te volgen. Wat handig is voor iemand moet hij/zij zelf ontwikkelen, maar je kunt wel helpen door tools aan te bieden en hier regelmatig over uit te wisselen.

Hier is voor de geïnteresseerden nog een presentatie te vinden over de filterende facilitator die ik heb gemaakt voor een training volgende week over online faciliteren. Facilitatoren zijn een voorbeeld van professionals die mijns inziens goed moeten leren filteren.

Eens met de stelling? Oneens? Laat het weten in een reactie!

4 Comments
  1. Arie Speksnijder 5 jaar ago

    Helemaal mee eens! Ik zie nogal eens mensen die ieder bericht ‘moeten’ lezen. Zo heb ik een familielid die een abonnement op een krant heeft, en dus ook de hele krant probeert te lezen. Ik kan me voorstellen dat zij hun grenzen t.a.v. nog meer berichten bewaken.

    Ik zie een verband tussen timemanagement, waarover ik vanmorgen met een collega sprak. De kern van timemanagement is niet zozeer dat je sneller leert werken, maar vooral dat je beter leert kiezen: wat is belangrijk en/of urgent?

    Hoe je dit aan mensen kunt leren, vind ik een grote uitdaging. Je tips kunnen daarbij helpen, al denk ik dat er voor ieder individu een duidelijke ‘pijn’ moet liggen in de huidige situatie en een duidelijk ‘perspectief’ in de gedragsverandering.

    • Joitske Hulsebosch 5 jaar ago

      Ha Arie, dank voor je reactie! Goede aanvulling om de link naar time management te maken. Ipv pijn kun je het ook hebben over ‘motivate the elephant’ (van het boek switch), motivatie hoeft niet alleen met pijn te maken te hebben, maar motivatie is wel belangrijk..

  2. Sibrenne Wagenaar 5 jaar ago

    Ja Joitske, helemaal eens met je stelling! En prachtige uitspraak: DE FILTERENDE FACILITATOR. Goed gevonden.

  3. johanvanderkooij 5 jaar ago

    Hoi Joitske, wat een mooi voor-beeld van de bibliotheek! Geeft me gelijk ruimte in m’n hoofd om niet ‘alles’ op internet te hoeven volgen… Groet, Johan

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account