Rebuiding Trust in the Workplace

De laatste maanden was me in Nederland al opgevallen dat het woord ‘vertrouwen’ steeds vaker opduikt in vakliteratuur en gesprekken met vakgenoten. Het zou in veel organisaties aan het broodnodige vertrouwen ontbreken. Een HR-directeur van een gerenommeerd bedrijf, waarmee ik onlangs sprak, verwoordde het als volgt: ‘Vertrouwen in de leiding moet hersteld worden om medewerkers weer te motiveren en goed te laten presteren’. Met deze voorzichtige trendsignalering in het achterhoofd, bezocht ik op de ASTD de workshop van Michelle en Dennis Reina over vertrouwen in organisaties.

De zaal zat helemaal vol. Het vernieuwen van vertrouwen in organisaties blijkt wereldwijd een actueel thema. De sprekers, al 30 jarig bezig met het thema, verklaren dit als volgt: door de vele bezuinigingen, reorganisaties, overnames etc. zijn veel medewerkers afgehaakt. Ze zijn het vertrouwen in hun organisatie kwijt geraakt, doordat er te weinig aandacht was voor hun pijn en hun verlies. Gelukkig kunnen organisaties dat vertrouwen opnieuw opbouwen. Daarvoor bieden de sprekers het zogenaamde ‘trust and betrayal model’ aan, dat bestaat uit 7 stappen.
1. Observe and acknowledge what has happened.
2. Allow feelings to surface.
3. Give support.
4. Reframe the experience.
5. Take responsibility.
6. Ask for forgiveness.
7. Help people let go and move on.

Het stappenplan is bruikbaar voor adviseurs, opleiders en managers. Voor wie meer wil weten: de Reina’s schreven er een goed leesbaar boek over: ‘Trust and Betrayal in the Workplace’ (second edition).

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account