TinCan API en LRS; is meer beter?

TinCapAls HRD’er is het een boodschap die we veel verkondigen: Leren doe je altijd en overal.
Op de werkplek, op het internet, in gesprek met collega’s of tijdens het lezen van een boek. Het is een illusie dat het leren ‘klaar’ is na de training met bijbehorende eindtoets. Met de opkomst van Learning Analytics en dan met name de kwantificatie van ons gedrag gekoppeld aan ons resultaat schieten de meeste tools te kort. Want leren is meer dan wat de LMS voor ons kan wegschrijven, is het niet?
Met de komst van TinCan gaan we een stap verder bij het in kaart brengen van ons leergedrag, maar is dit een stap die we nog willen en mogen zetten? Een korte ontdekkingstocht in een overlap van privacy, Learning & Development en Datamining. Is meer ook beter?

TinCan wordt ook wel de nieuwe generatie SCORM genoemd. SCORM staat voor Sharable Content Object Reference Model en daarmee is het mogelijk een score op te slaan in een LMS. Het is vooralsnog de standaard “opmaak” die wordt gebruikt om e-learningmodules te laten praten met het LMS. In de praktijk houdt dit in dat wanneer een deelnemer in een e-learningmodule acties voltooid, dit wordt geregistreerd in het systeem.

OK, nu weten iets over de activiteit binnen de module, maar in lijn met onze eerdere opmerking stopt het leren daar niet. Hoe krijgen we dat in beeld? TinCan, de nieuwe en veel dynamischere variant, kan dit wel. Zo is er bijvoorbeeld niet per se een LMS of browser nodig en zijn sommige “echte” activiteiten ook traceerbaar en daarmee in kaart te brengen.

TinCan laat leerervaringen zich rapporteren door een vaste formule van “persoon + werkwoord + object” en het resultaat daarvan. Je kan daarmee bijvoorbeeld bijhouden dat ‘Leonne het boek Performance Support heeft gelezen’, ‘Renee een twitterbericht heeft uitgezonden omtrent MOOCS’ en ‘Joop een video omtrent LMS-implementatie op YouTube heeft bekeken’.

Alle verzamelde data met TinCan gaat naar één centrale plek om de gegevens op te slaan, een Learning Record Store (LRS). Een LRS kan zijn gegevens aan een rapportage tool doorzetten of gebruik maken van de rapportagemogelijkheden van een LMS. Hiermee functioneert de LRS als een verzamelaar van leerervaringen en ontstaat een breder beeld van activiteit en ervaring dan dat dit eerst in een LMS met SCORM mogelijk was.

Je kan kort door de bocht een vergelijk maken met cookies op het internet; kleine pakketjes met informatie over je waar je vandaan komt, wat je de vorige keer hebt gedaan en veel meer. De vraag kan echter ontstaan in hoeverre is het nog relevant of wenselijk al deze informatie te bundelen? Natuurlijk draagt het bij aan een completer beeld, maar dit beeld zal toch nooit volledig zijn. Hoeveel bewijslast ligt bij een lerende? En waaruit dient deze bewijslast te bestaan?

Persoonlijk vind ik het bijzonder interessant dat de techniek weer een stap heeft gezet en dat daarmee de LMS tot een beter beeld kan komen.
Het mag in mijn optiek echter geen vervanging zijn van een reallife evaluatie.
Transfer blijft de basis; Het is leuk dat je ergens weggeschreven hebt dat je iets beheerst, maar kan je dit in de praktijk ook op een juiste manier toepassen?
TinCap is een stap naar een breder beeld, de uitdaging blijft het volledige plaatje te begrijpen.

Deze blog is een samenwerking van Anoukh Jannink en Oscar van der Horst.

3 Comments
  1. Wilga Janssen 3 jaar ago

    Dag Oscar. Als aanvulling op je verhaal: performance is gedrag + resultaat. Je meet nu alleen het leergedrag. Dat kan er toe leiden dat mensen allerlei leeractiviteiten doen om hoger te scoren zonder de intentie het ook te gaan toepassen. Volgens mij meet je dan nog steeds het verkeerde. En wordt leren een opportunistische bezigheid, goed voor je CV. En dat is dan weer jammer voor leren.

    • Wilga Janssen 3 jaar ago

      Dag Davey,
      Maar zorg zit ‘m in dat het tool ook andere doelen gaat dienen. Vanuit de doorlopende onderlinge competitie en beoordeling krijgen medewerkers ook de behoefte om zich te profileren. En daar zou dit middel oneigenlijk voor gebruikt kunnen worden.

      • Wilga Janssen 3 jaar ago

        Hoi Davey,
        ik denk niet dat de opleidingsadviseur dat doet maar dat medewerkers/deelnemers dat doen. Vergelijkbaar met: je moet met het opleidingsprogramma XYZ meegedaan hebben, om hier carrriere te kunnen maken.

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account