Van leerinjectie naar een leerinfuus middels een online leeromgeving

Vrijwel iedere training/ opleiding wordt tegenwoordig ‘ondersteund’ door een elektronische online leeromgeving (ELO).

Bijvoorbeeld om kennis voorafgaand aan een workshop te bestuderen, te reflecteren op toepassingsopdrachten of om ervaringen uit te wisselen.

Helaas ken ik te veel voorbeelden waarin (inter)actie op de ELO achterwege blijft. Hierdoor vervalt het in een luxe kennisbank waar de hand-outs gedownload kunnen worden.

In dit artikel geef ik tips hoe je als opleidingsprofessional de meerwaarde van een leeromgeving kunt vergroten.

1. Verander je mindset en contracteer:

Zo lang je denkt en praat in termen van ‘een training beginnen met leidinggeven’ of ‘een cursus lean green belt’ blijf je onbewust in oude paradigma’s denken.

Je helpt jezelf door in de ontwerpfase al een aantal vragen te beantwoorden, bijvoorbeeld:

  • Welke leerdoelen moet de deelnemer behalen?
  • In welke context kan dit het beste geleerd worden?
  • Wie moeten bij het leerproces betrokken worden?
  • Welke leervorm(en) zijn per leerdoel het meest passend?
  • Hoe zorg ik voor herkenning, samenhang en transfer?

Na het beantwoorden van deze vragen kom je vrijwel altijd tot een gevarieerde mix van leervormen waarbij het leren in de praktijk en het leren met anderen een belangrijke rol speelt. Volgens het 70:20:10 principe is de werkplek de meest effectieve leerplek, dus je moet wel een verdomd goede reden hebben om iemand uit deze krachtige leeromgeving te halen.

Een online leeromgeving is een mooi middel om samenhang, transfer en plaats- en tijdonafhankelijk leren te stimuleren.

Door te denken en praten in termen van leertrajecten in plaats van trainingen met collega’s, klanten en deelnemers veranderen we al een deel van de mindset en ook de verwachtingen.

Informeer deelnemers dus vanaf het begin over de voordelen van deze ‘trajectgedachte’. Leg het verschil uit met een ‘traditionele’ tweedaagse training. Leg uit welke andere rollen en verantwoordelijkheden hierbij komen kijken en check nadrukkelijk op commitment. Het vooraf informeren en vooral contracteren helpt om later het gesprek aan te gaan als deelnemers toch niet participeren.

You-learn-something-everyday-if-you-pay-attention-225x300

2. Omarm je eerste volgers:

Er zijn gelukkig altijd mensen die actief van start gaan op een leeromgeving, deze mensen kunnen een aanzuigende werking hebben om de gewenste cultuur te bekrachtigen.

Complimenteer ze en gebruik ze als positief voorbeeld.

Zorg dat je snel en persoonlijk reageert (liefst binnen 24 uur) op de eerste vormen van online participatie.

Geef ook het goede voorbeeld (vooral in het begin). Wees online aanwezig, deel leuke dingen, nodig mensen uit om te reageren. Embrace your first followers!

3. Grijp tijdig in:

Er zijn ook altijd mensen die online minder of niet actief zijn. Stuur daarom in de beginfase reminders en benadruk het nut en de noodzaak.

Toch zal dit nog niet voor iedereen voldoende zijn, er zijn vrijwel altijd mensen die niet direct online participeren.

Het is interessant om te weten wat hier de reden van is (niet kunnen, niet durven, niet snappen, geen tijd, het nut er niet van inzien). Wat de reden ook is, negeer dit niet.

Als een deelnemer een dag van een tweedaagse training mist zonder opgaaf van redenen gaan we hierover toch ook in gesprek?’

Je hebt vooraf met elkaar afgesproken dat je met elkaar in een leertraject samenwerkt. Iedere leervorm (online, in de praktijk, in de training) haakt op elkaar in en is dus net zo belangrijk.

Bespreek dus zo snel mogelijk met de mensen die nog niet online aangehaakt zijn wat hiervan de reden is en wat zou helpen om dit toch te doen.

Realiseer je dat ook het ‘niets doen’ door een deelnemer op een ELO een negatieve olievlekwerking op anderen kan hebben.

 

4. Maak het leuk en makkelijk:

Vanuit enthousiasme slaan we soms door in het aanbieden van grote hoeveelheden opdrachten en online content.

Vrijwel iedereen heeft een drukke baan en heeft geen zin in lange, taaie (didactisch verantwoorde) opdrachten. Hierbij tot slot nog wat praktische tips:

  1. Voorkom langen teksten en saaie video’ Wees selectief in de zaken die je online aanbiedt. Zorg dat content leuk, leerzaam, verfrissend, praktisch en toepasbaar is.
  2. Whatsapp groepen doen het (in mijn ogen) erg goed om lekker informeel met de hele groep contact te houden. In de ochtend een prikkelende vraag de groep in gooien, vragen naar een waardevol inzicht aan het einde van de werkweek, een mooie quote…. kortom gebruik je creativiteit!
  3. De leeromgeving die ik veel gebruik heeft de mogelijkheid om zelf opgenomen video’s te plaatsen. In veel van de gevallen spreek ik mijn boodschap aan de groep (of individu) in via mijn webcam. Dit is snel, makkelijk en veel persoonlijker.

 

Wat kun jij doen om een online leeromgeving nog meer een leeromgeving te laten zijn?

Ik vind het leuk als je jouw ideeën hieronder deelt!

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account