Van Selfie naar Dronie: een zegen voor leren?

Ruim een jaar geleden werd ‘Selfie’ tot het woord van het jaar 2013 gekozen en daarmee werden  ‘Socialbesitas’ en ‘Sletvrees’ kansloos verslagen. Eind 2014 bungelde ‘Stemfie’ troosteloos op de derde plaats van dezelfde verkiezing.  De opkomst van de selfie stick leek het tij te keren maar toch lijkt het  moment aangebroken om ‘Selfie’  te verplaatsen naar de categorie ‘passé’.  Dat komt door de opkomst van de ‘Dronie’: een filmpje dat je van jezelf maakt met je persoonlijke camera drone: het populairste ‘must have’ speelgoed van dit moment. En jawel, video website Vimeo heeft nu ook een Dronie Channel!

In allerlei sectoren dringt de Dronie nu snel binnen zoals in de makelaardij (een Dronie van het huis dat te koop staat) of in het toerisme  (een Dronie van de zwarte piste afdaling tijdens je wintersport vakantie). De vraag dringt zich op wanneer de lucht boven de Efteling zal grijs kleuren en tot een plaatselijke zonsverduistering zal leiden door de Dronie trend.

Een andere vraag die zich opdringt is: ‘wat kunnen we er mee als het gaat om leren?’ Die vraag heeft Mathias Vermeulen zich onlangs ook gesteld nadat hij een drone heeft aangeschaft en via Twitter meldt Mathias dat hij de komende weken over die vraag wat wil ontdekken (en zoals ik Mathias ken, zal hij zijn bevindingen ook graag delen). tweet mathias vermeulenIk heb ook maar eens wat gespeeld met deze vraag vanuit het perspectief van reflectie. Je zou me naïef kunnen noemen als ik zeg dat de selfie cultuur aanzet tot zelfreflectie (en wellicht zou de wereld beter en mooier zijn als dat in alle gevallen zo zou werken). Toch ga ik door op dat denkspoor en voeg er graag een stap aan toe: het gebruik van de selfie stick. Je neemt daardoor iets meer afstand waardoor de context meer in beeld komt. Dat is kansrijk: zelfreflectie in context. Met de Dronie wordt het nog mooier: nog meer afstand dus nog meer context om mee te nemen in je reflectie. En het lukt om de dynamiek en interactie van de actoren onderling en in de context nog eens nader te beschouwen! In mijn werk als coach en ook als ik managers help om beter te coachen, maak ik graag gebruik van de GROW benadering (Goal, Reality, Options, What – John Whitmore). Bij ‘Reality’ gaat het om het terug in gedachten halen van een ‘filmpje’ van de situatie waarin het thema waar de coaching over gaat zich afspeelde. ‘Wie was er bij betrokken, wie deed wat, hoe reageerde iedereen, wat was de specifieke context?’. Stel dat je gewoon een Dronie kan terug kijken tijdens de coaching, dat zou toch fantastisch zijn om van te leren? Ik weet het al: Reality heet bij mij voortaan Dronie – jammer dat GDOW niet zo lekker klinkt. Bel je wel eens met een helpdesk? ‘Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden’ is zó 2014. Ik voorspel ook dat je binnenkort ergens hoort: ‘van deze situatie kan een Dronie worden gemaakt voor trainingsdoeleinden’. Ik zie het wel zitten als het gaat om Dronies en leren. Mocht dat allemaal  wat tegenvallen dan hebben Dronies nog een ander voordeel: het is veel lastiger om al die duckfaces vanuit de lucht te zien. Alleen al daarom hoop ik dat ‘the Dronies are coming’.duckface mona lisa

 

 

 

 

Ger Driesen

Challenge Leadership Development Academy

2 Comments
  1. Guido van de Wiel 2 jaar ago

    Wordt DRONE het nieuwe acroniem voor Destiny, Reality, Options, Next Step, Execution als variant op GROW?

  2. Author
    Ger Driesen 2 jaar ago

    Geweldig goed idee Guido: mooi!

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account