Geen 1000 volgers? Niet zichtbaar online? Waarom zouden we je dan aannemen?

Op dit blog heb ik al eens eerder geschreven voor professionals – over hoe je online ruimte kunt pakken om jezelf te laten zien. Door sociale media als Twitter en LinkedIn kun je jezelf online laten zien. Ook wel eng omdat gone-berserkhet opeens duidelijk is of je werk dan wel je meningen wel interessant zijn. Zo had de schaapsherder in Engeland @herdyshepherd nooit verwacht dat hij ineens 16.000 volgers zou krijgen….Professionals die binnen een organisatie werken hebben door sociale media een mogelijkheid om een reputatie op te bouwen buiten de organisatie. Ik ken verschillende professionals die binnen hun organisatie niet speciaal gewaardeerd worden maar erbuiten wel. Als je snel bent kun je overigens deze week nog mee doen met een gratis cursus met 5 opdrachten over online reputatie. Hier vind je de eerste en tweede opdracht.

Vorige week hadden we binnen een leergang de discussie over de manager2.0 – waarbij 2.0 staat voor online vaardig. Een terugkerende vraag was of je niet eerst gewoon een goede manager moet hebben, en dat het 2.0, het online vaardig zijn van ondergeschikt belangrijk is. Een goede manager geeft professionals de vrijheid maar wel richting, inspireert en coacht in plaats van frustreert. Binnen de groep waren nog niet veel van dit soort managers zichtbaar. Het 2.0 bestaat er dan vooral uit dat hij of zij begrijpt hoe online interactie werkt en professionals de ruimte geeft om daarin actief te zijn, maar de manager hoeft dit niet per se zelf te doen. Ik vond het wel schokkend dat er nog zo weinig goede managers zijn, ik dacht dat via bewegingen als Het Nieuwe Werken er wel een verandering had plaats gevonden.

Mijn stelling is dat deze trend waarbij professionals hun eigen brand worden en hun eigen identiteit ontwikkelen op het internet zal helpen om organisaties platter te maken, en managers meer dienend en coachend. Namelijk door hun online reputatie krijgen professionals meer macht en  komen hierdoor centraler te staan in vergelijking met de organisatie-identiteit. In de toekomst zullen professionals niet solliciteren naar een baan (afhankelijke positie) maar gaan organisaties online op zoek naar professionals met een bepaalde reputatie om hun organisatie te versterken op een bepaald vlak… Geen 1000 volgers? Niet zichtbaar online? Waarom zouden we je dan aannemen? Of zouden ze juist op zoek gaan naar professionals zonder eigen identiteit?

0 Comments

Leave a reply

©2017 NVO2 - website door Thumbs Up

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account