Masie’s Learning 2016 Florida

Geplaatst door: john.may@ns.nl op Thursday 12 January 2017
Tags: anders leren, De lerende organisatie, Elliott Masie's Learning, Trends in HRD

Masie’s Learning 2016 Florida

Van 23 t/m 26 oktober 2016 werd het jaarlijkse congres Learning 2016 georganiseerd door Elliott Masie. Een Nederlandse delegatie van ongeveer 30 personen, afkomstig uit de L&D afdelingen van diverse organisaties zoals NS, NVO2, KLM, ICM, IKEA, CDA, Booking.com en Xprtise, is onder de noemer van “Performance Journey” afgereisd naar Orlando om dit evenement bij te wonen en zich te mengen tussen de ongeveer 1900 aanwezigen. Aansluitend aan dit congres heeft onze delegatie een werkbezoek gebracht aan de McDonalds Hamburger University in Chicago, waar we een blik in de keuken van zowel de Hamburger University als de University of Phoenix mochten werpen.

Elliott Masie zet met Learning 2016 een congres neer wat afwijkt van andere congressen. Dit doet hij door een programma neer te zetten waar slidedeck georiënteerde monologen van de keynote sprekers en door leveranciers gedomineerde presentaties ontbreken. Ook is er geen beursvloer met leveranciers. Het alternatief hiervoor is het interview door Elliott met de keynote spreker.

Innovatie & Inspiratie

Alles op dit congres staat alles in het teken van innovatie, inspiratie en leren van elkaar. Hiervoor worden sprekers uit onverwachte vakgebieden binnen gehaald met als doel om te leren van hun leerervaringen. In deze editie waren dit onder meer Anderson Cooper (de leider van het 2e TV debat tussen Clinton en Trump) en Scott Kelly (de astronaut die een jaar in de ruimte verbleef). Daarnaast stonden er diversie coryfeeën uit de leerindustrie op het podium zoals Sanjay Sarma van MIT, Karl Kapp over Gaming en Nigel Paine over de changing workplace. Naast de keynotes is er een grote verzameling van praktijkervaringen die door verschillende organisaties gepresenteerd worden. Zo werden ook enkele praktijk verhalen verzorgd door deelnemers uit de Nederlandse delegatie. Deze geven de bezoekers een meer Europese kijk op het organiseren van leren. Genoeg mogelijkheden om je te laten inspireren en contacten te leggen met vakgenoten uit andere organisaties.

 

Sleutelwoorden

De sleutelwoorden van dit evenement zijn panorama en recommendations. Met panorama wordt verwezen naar het grote overzicht van aanwezige, vrij toegankelijke en relevante content. Curatie is hiervoor essentieel. Deze content wordt door zowel professionals als medewerkers gevonden, ontsloten en getagd. De rol van curator wordt hiermee een hele belangrijke in het leerproces. Al deze gecureerde content staat in een open en toegankelijke (leer)omgeving. Het kennisnetwerk van de organisatie. De juiste tagging zorgt voor het terugvinden hiervan op trefwoord en relevantie. Om in deze grote hoeveelheid van kennis, informatie en ervaringen de relevante content te vinden worden recommendations belangrijk. Recommendations in de vorm van directe aanbevelingen van gebruikers maar ook door middel van het inzicht geven van het gebruik van deze content door andere gebruikers. Bedrijven als Amazon en Bol gebruiken deze mechanismen al langer maar ze worden bij de corporate leerfuncties nog niet veel gebruikt. Deze verandering van focus zorgt voor alternatieve leeromgevingen. De LMS-en worden niet langer de primaire ingangen voor leren, maar krijgen een specifieke rol als backoffice ondersteuning bij de compliancy bewaking en het ondersteuning van de logistieke processen van boeking en billing van traditionele leerevents, zoals klassikale opleidingen of eLearning.

Massachusetts Institute of Technology

Veranderingen van opleidingsaanpakken kwamen o.a. van MIT waar Sanjay Sarma (MIT Vice President for Open Learning) aangeeft dat studenten bij het gerenommeerde MIT niet langer een studie leveren maar een levenslang abonnement op de kennisbronnen en netwerken van MIT hebben. Karl Kapp (professor of Instructional Technology en gamification analyst) geeft aan dat we niet krampachtig educatieve games moeten gaan bouwen, maar dat we beter game elementen kunnen toevoegen aan educatieve programma’s. Zo zijn leaderboards en badges effectieve mechanismen om het zelfstandig doorlopen van leerprogramma’s te stimuleren.

De consequenties van deze trends zijn ook door de Nederlandse delegatie uitgebreid bediscussieerd. Wat betekent dit voor de leeromgevingen van de betrokken organisaties op de korte en lange termijn? eLearning is hiermee verworden tot een klassieke werkvorm en ook de veranderende positie van LMS-en heeft veel impact voor organisaties. De nieuwe leeromgeving is sociaal en gebaseerd op ondersteuning van de medewerker bij het uitvoeren van zijn of haar operationele taken.

Nieuwe technieken zijn hierbij Learning Records Stores gebaseerd op xAPI, sociale leernetwerken met gecureerde content en Learning Analytics voor de analyse van het gebruik hiervan en advies hierover. De content verschuift van tekst georiënteerd naar beeldmateriaal. Hierbij worden korte video’s (max 3 minuten) steeds belangrijker.

 

Performance Journey

Speciaal voor de Nederlandse delegatie had de organisatie van de “Performance Journey” als afsluiting een bezoek aan de Hamburger University georganiseerd. Hier werden de operationele uitdagingen gedeeld, waar een opleidingsinstituut van een grote internationale organisatie als McDonalds mee geconfronteerd wordt. Hun primaire focus is het ondersteunen van de restaurant (en niet de staf). Dit om de McDonalds formule op uniforme wijze wereldwijd uit te rollen. De organisatie hiervan kende voor 2014 grote decentrale vrijheden. Hierdoor waren er bijvoorbeeld meer dan 15 verschillende LMS-en. Ondanks de grote culturele verschillen die er wereldwijd bestaan in de verschillende landen waar McDonalds opereert blijft de grootste uitdaging het transformeren van de interne cultuur van de L&D organisatie naar een meer business performance gerichte aanpak in plaats van de traditionele op leerdoelen georiënteerde aanpak van L&D. De motto’s waaronder dit gebeurt zijn “Commit to Lead” en “Better Together”.

Geen reacties
U moet ingelogd zijn om te reageren. Inloggen.