Mijn bezoek aan LEARNTEC 2019

Categorieën
Geplaatst door: J.G.T. (Jolanda) van 't Erve op zaterdag 9 februari 2019
Tags: content curation, learning & development, learntec 2019, lepaya, stephen walsh, 30-day development challenge

Mijn bezoek aan LEARNTEC 2019

Rond 22:00 uur reageer ik op een klein zinnetje op de site van NVO2: ‘We kunnen twee gratis tickets weggeven voor LEARNTEC 2019’. Ik stuur een mailtje met de gedachte 'nooit geschoten altijd mis'. De volgende dag ontvang ik het bericht dat ik een ticket krijg voor LEARNTEC 2019, boom! Ik werk voor de start-up Lepaya. Start-ups hebben in ieder geval één ding gemeen: grote ambities, krap budget. Dit ticket kwam als geroepen, dus bij deze dankjewel NVO2 voor deze kans!

Een week later stap ik het congresgebouw van LEARNTEC 2019 in Karlsruhe binnen. Learning & development heeft de afgelopen jaren in de schijnwerpers gestaan, for better and for worse. Ook bij LEARNTEC 2019 heerst de stemming dat we leven in opwindende tijden binnen het Learning & Development vakgebied. Het leven wordt meer complex, en niet op de laatste plek het werkleven van mensen. De druk om te innoveren als bedrijf en relevant te blijven maakt het belangrijker dan ooit dat ook medewerkers zich continu blijven ontwikkelen. De laatste jaren is er veel aandacht geweest voor ‘learning in the flow of work’. Hoe kunnen we faciliteren dat medewerkers zich elke dag ontwikkelen in plaats van een jaarlijkse driedaagse cursus?

Content Curation

Uit een onderzoek onder meer dan 5000 medewerkers uit 65 verschillende landen in 2018 kwam naar voren dat medewerkers Google search op nummer 3 hebben staan als belangrijkste leerbron, met klassikale training op nummer 12. Als een medewerker zijn time management skills wat wil opkrikken, gaat hij of zij waarschijnlijk naar Google en toetst daar ‘time management’ in. Druk je op enter, dan krijg je 4.950.000.000 resultaten in 0,64 seconden. Je zou dit kunnen omschrijven als een information overload. Stephen Walsh noemt het in zijn presentatie niet een kwestie van information overload, maar van filter failure.

Een content curatie strategie is een van de oplossingen om deze filter failure van medewerkers te voorkomen. En ze te voorzien van tijdige, relevante informatie. Walsh beschrijft drie stappen in het proces van content curation: Seek, Sense, Share.

Seek is het zoeken van relevante en bruikbare content voor je medewerkers, je zorgt dat ze de speld in de hooiberg ontvangen van alle time management artikelen Hiervoor is een aantal handige tools zoals Feedly, Anders Pink, Flipboard.

Sense is het proces van content betekenis geven voor jezelf en anderen. Voeg bijvoorbeeld comments toe. Wat heb je hiervan geleerd? Waar moeten medewerkers naar kijken? Waarom is het relevant? Daag ze uit, kijk wat de concurrent doet, hoe zullen we reageren? En provoceer discussie.  

Share: deel de curated content in de ‘flow of work’. Gebruik kanalen waar medewerkers al aanwezig zijn. Google chat, Slack, Yammer, Sharepoint en ook de LMS.
 

De 30-day development challenge

Anca Lordache beschreef content curation als een belangrijk component van de 30-day development challenge die ze heeft opgezet voor Citibank. De engagement cijfers zijn opvallend: 6.127 medewerkers hebben actief deelgenomen (14% engagement) en de gehele 30 dagen afgerond. Binnen Citibank stond deze 30-day development challenge bekend als de #bemore campaign. Belangrijk onderdeel van het succes was de prikkelende campagne die deze challenge wereldwijd in alle kantoren aankondigde.

De 30-day development challenge verliep als volgt in de praktijk: medewerkers ontvingen 30 dagen achtereen een email met de challenge. Ze konden ervaringen delen, tips geven en vragen stellen via een het 30-day development challenge platform. Dit platform werd de kern van het succes. Medewerkers deelden ervaringen en content. Senior managers plaatsten filmpjes en gaven advies.

Zie hieronder een voorbeeld van dag 25 uit de challenge. 

Anca Lordache vertelde dat ze aan het einde van de 30-day development challenge medewerkers die mee hadden gedaan een aantal vragen stelde. Een van deze vragen was: wie denk je dat er achter de #bemore campaign zit? Waarop een groot gedeelte van de medewerkers antwoordde: Ik en mijn collega’s toch? Dit is toch ontstaan en gegroeid? 

Volgens mij kun je als L&D geen beter antwoord krijgen. Medewerkers die het gevoel hebben dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het creëren van een succesvol platform waarop wordt gedeeld, gediscussieerd en nagepraat over de dagelijkse challenge.

Ik ontvang binnenkort de powerpoint presentatie van Stephen Walsh. Mocht je geïnteresseerd of nieuwsgierig zijn, stuur dan een mail naar anna@lepaya.com en ik deel de presentatie met je.

Auteur: Anna van Zadelhoff, Learning & Development Specialist Lepaya
Geen reacties
Plaats een reactie
  • (verplicht)
  • (verplicht, wordt nooit getoond)
  •  
  •